vineri, 7 ianuarie 2011

Trenul foamei - analiza

Trenul foamei - analiza: " Acceleratul care leaga Moldova de Banat are cel mai lung traseu din tara si,totodata, este recunoscut drept cel mai chinuitor de catre clientii Cailor Ferate Romane.
Botezat inca din comunism "trenul foamei",pentru ca transporta spre "Banatul fagaduintei" mii de persoane sarace din Moldova,acceleratul Iasi-Timisoara ramane,dupa zeci de ani,in ciuda garniturii de vagoane noi care-l formeaza din cand in cand,"o arma mortala", care ataca orice om de bun-simt.
E locul in care,dupa 788 de kilometri parcursi,timp de 16 ore,orice om normal va cere instituirea cel putin a pedepsei cu munca silnica,daca nu cativa ani de inchisoare,pentru persoanele certate cu igiena care-si fac veacul aici.In urma calatoriei dus-intors,reporterii EVZ "au scapat" cu o alergie,o hemoragie nazala si o aftoza bucala.

Un traseu cat o tara:

15:00-trenul cu cel mai lung traseu din tara de pe calea ferata romaneasca pleaca din gara Iasi Nord,linia 2C,spre destinatia Timisoara.Franeaza brusc,dupa cativa metri,apoi prinde viteza.Dupa 11 minute apare "nasu"."Buna ziua.Biletele la control!"
O femeie in civil ii urmareste suspicios pe calatorii care intind biletele.Controlorul multumeste si tranteste,cu toata puterea,usa compartimentului. O cauza sau o urmare a faptului ca,fara exceptie,toate usile compartimentelor din tren zdranganesc incontinuu,indiferent de vechime.
Avem loc intr-un vagon vechi,modelul de clasa a doua cu sase locuri. E drept,sunt mai confortabile decat cele din varianta "moderna" a vagonului din acceleratul de Iasi,cu opt locuri in compartiment,pe scaunele in care o persoana de 100 de kilograme nu are cum sa incapa. Pe langa geam trage frigul.Sunt minus 4 grade Celsius. Deja doamnele in varsta se plang de dureri de masele.

Vanzatorii ambulanti:

Peste traverse,trenul se smunceste din toti rarunchii.Ferestrele aburite de respiratia calatorilor apar si mai slinoase.Trenul,cunoscut din anii '80 ca "trenul foamei", e populat indeobste cu moldoveni saraci,muncitori cherceliti si taranci care nu au vazut apa curenta.Printre ei dau din coaste vanzatorii ambulanti.
Primul apare la nici jumatate de ora dupa ce atelajul s-a pus in miscare.Vinde unghiere cu 2 lei bucata.Il urmeaza altul,cu o oferta speciala pentru oameni inteligenti si croitorese de ocazie:cuburi Rubik cu 5 lei si ate,alaturi de cutii de balsam chinezesc cu 3 lei.
Sunt o specie aparte,sunt aproape violenti: deschid compartimentul ,arunca pe un scaun liber "oferta" si pleaca fara sa zica nimic. Ti-e si teama ca la intoarcere sa nu te jefuiasca sau sa nu te ia la palme,daca nu cumperi nimic.

"Trenul foamei" se numeste asa din anii 40 cand mii de oameni isi paraseau satele din Moldova pentru zonele prospere din vest.Expresia a ramas celebra si este folosita ironic si in zilele noastre.

(www.evz.ro)



In opinia mea, acest reportaj evidentiaza un adevar pe care il tot intalnim atunci cand alegem sa calatorim cu trenul.
Desi nu traim intr-o tara dezvoltata,nu putem invinovati decat oamenii din ea.Ne confruntam cu o grava problema de atitudine,comportament si neimplicare.
Exista din ce in ce mai multi oameni ce se plang de transporturile din Romania,in special clientii CFR.Asa cum se observa din reportaj,in afara faptului ca traseul Iasi-Timisoara este lung, mai apare si disconfortul pe parcursul calatoriei. Disconfortul nu se refera doar la scaunele uzate si la vechimea trenului, ci se refera mai ales la oamenii lipsiti de clasa ce ingreuneaza calatoria.
Singurul mod in care am putea scapa de aceasta problema este prin toleranta si prin culturalizare.Oamenii trebuie sa invete sa se comporte si sa aibe initiativa atunci cand e necesar.In ceea ce priveste tehnica, J.Ludewig,directorul comunitatii companiilor europene de cale ferata a declarat ca Romania se afla pe ultimul loc in UE in functie de investitiile in infrastructura feroviara si ca o eventuala continuare a subfinantarii va duce la "un colaps total al sistemului feroviar".

Alexandra



"

Niciun comentariu: