joi, 28 aprilie 2011

Claudiu Șerban, Evenimentul zilei: „Nu avem niciun gând să ieșim de pe print”

Claudiu Șerban, Evenimentul zilei: „Nu avem niciun gând să ieșim de pe print”: "
Nu avem niciun gând să ieșim de pe print,” a declarat Claudiu Șerban, director general Evenimentul zilei și Capital, într-un interviu acordat paginademedia.ro.
Claudiu Șerban a preluat complet managementul celor două titluri, după ce Bobby Păunescu (acționarul majoritar), a decis să nu se mai implice în conducerea ziarelor, după cum paginademedia.ro a scris AICI.
În interviul acordat paginademedia.ro, Claudiu Șerban vorbește despre ce înseamnă mutarea, dar și despreo posibilă creștere a prețului de copertă al titlurilor.
Interviul, în continuare:
Petrișor Obae: S-a pus problema, din partea lui Bobby Păunescu „dacă nu iei tu ziarul, îl închid”?
Claudiu Șerban: Nu, în niciun caz. Vorbim despre un brand aici, nu doar despre un ziar. Este mult mai complex. Brandul EVZ, împreună cu partea online – Evz.ro este valoros și aduce un public de calitate. Nu poți să închizi așa ceva. În al doilea rând, e un produs dezirabil, credibil, luat în serios.
Și Gândul era.
Gândul a trebuit să se închidă pentru că nu au mai fost capabili să îl finanțeze. Plus că erau cinci ziare quality, iar cei de la Gândul erau ultimii și la vânzări și după numărul de cititori.
Vă gândiți să renunțați la ediția tipărită a EVZ?
În nicio idee, nu am luat în calcul dispariția de pe hârtie. Nu am niciun gând să ieșim de pe print.
Veți mări prețul de copertă?
Avem nevoie de o creștere a prețului. La nivelul de acum, este normal să ne gândim la asta, pentru a nu genera pierderi.
În ce cuantum și când vom face această mișcare, nu știu exact.

Anul trecut nu am avut însă curajul să îmi asum asta

Ce presupune preluarea completă a managementului?
În mare parte, este ca și pănâ acum. Ceea ce face Bobby Păunescu, în momentul acesta, este să mă lase în continuare singur.
Bobby Păunescu spunea că după doi ani, vei putea să îți mărești cota în companie (acum este 10%). Cât poate fi cota?
Nu pot spune acest lucru. Pot confirma că că există această opțiune, în cazul în care îmi îndeplinesc obiectivele, să echilibrez balanța în acest an și să avem profit anul viitor.
Va fi o cotă majoritară?
Nu.
De ce s-a ajuns la această variantă?
Încă de anul trecut aveam discuțiile. Bobby Păunescu mi-a propus să face cum s-a întâmplat în cazul B1 TV, cu Sorin Oancea.
Anul trecut nu am avut însă curajul să îmi asum asta. Anul acesta i-am spus să rediscutăm această posibilitate. El a avut mai multe variante și până la urmă a ales să continue cu mine.
Pentru că nu au ieșite celelalte variante?
Nu pentru că nu au ieșit. El a prefersat să meargă cu mine.

Ne apropiem de linia de plutire

Anul trecut care a fost situația financiară?
Am pierdut bani.
Cam cât?
Nu aș vrea să detaliez, înainte de a apărea datele la Ministerul Finanțelor. Pot să spun că este o pierdere mai mică decât pierderile din mandatul Ringier.
Ce vei face pentru a diminua pierderile?
Deocamdată nu îmi este clar. Urmează să mă consult împreună cu echipa și abia apoi voi lua o decizie. Întâi facem o analiză.
Business planul tău presupune o finanțare. De unde vine această finanțare, pe care trebuie să o asiguri tu?
Am făcut în ultimii ani o serie de restructurări care încep acum să își arate roadele. Ne apropiem de linia de plutire.
Pentru mine este un motiv de mândrie că Bobby Păunescu a avut încredere să lase lucrurile pe seama mea. Pe de altă parte, în caz de urgență, el o să fie alături de mine. Nu se pune problema, de exemplu, să ajungem la incapacitate de plată iar dl să nu intervină.

Nu vom rămâne pe modelul clasic publicitate și vânzări la chioșc

Să revenim la sursele finanțării.
Ce pot să spun este că nu vom rămâne pe modelul clasic publicitate și vânzări la chioșc. Deja am început cu produse complementare, cum sunt cărțile și DVD-urile. Diferența între noi și Adevărul este că facem acest lucru în primul rând pentru business, nu pentru a ne mări tirajul.
Mai există și altre lucruri, dar nu le pot detalia acum: proiecte speciale, evenimente etc.
Și de unde vin banii?
Este vorba de bani din piață, din proiecte, nu este nimic obscur.
Este un moment greu pentru piață. De ce ai intrat în această variantă?
Mă bazez pe două lucruri. În primul rând, se pot face venituri acum din alte activități pe care nu le-am avut anul trecut.
În al doilea rând, cred că piața își va reveni. Este clar că nu ne vom întoarce la nivelul din 2007 și 2008, dar vom evolua.
De asemenea, cheltuielile din online cresc. Sunt departe de ce ar putea fi, dar cresc.

Nu am măsurile clare legate de costuri, știu doar că trebuie să le ajustez

Unde e piața de publicitatea pe print anul acesta?
Mă aștept ca presa scrisă să fie, în cel mai bun caz, la nivelul anului trecut (25-30 de milioane de euro, nota red.)
Și este loc de patru jucători?
Nu este loc, dar unul a dispărut (Gândul, n. Red). E posibil să se mai retragă unul anul acesta.
Strategia noastră este să supraviețuim, nu să luptăm pentru a fi numărul 1, indiferent de costuri. N-am ținut să fim numărul 1 și să arătăm frumos, am vrut să avem un business.
Vor fi restructurări?
Vor urma și alte optimizări ale costurilor. În business plan am niște ținte financiare. Nu am măsurile clare legate de costuri, știu doar că trebuie să le ajustez.
Câți oameni sunt acum la EVZ și Capital?
Sunt 120 angajați cu carte de muncă.
Câți erau când au început restructurările?
La nivelul anului 2008 erau peste 200 de oameni.

Oamenii nu mai au bani să cumpere ziare

Cum vei crește tirajul?
Sunt proiecte de conținut. Noi credem în conținut și în faptul că ziarul trebuie să fie atractiv.
Ziarele nu se vând pentru că nu oferă nimic în plus cititorilor față de ceea ce el vede pe alte canale. Nu o să cumpere ziarul dacă a văzut știrea deja la TV sau a citit-o pe internet. Dacă nu oferă nimic în plus, ziarul nu se vinde. Ziarul are relevanță cât timp are conținut propriu de calitate.
EVZ nu are vânzări mari.
Pentru că nu am reușit încă să facem un produs extrem de atractiv, pe de o parte, dar și pentru că recesiunea și-a spus cuvântul. Oamenii nu mai au bani să cumpere ziare.
Puterea de cumpărare a scăzut, distribuția este slabă, dar este și o problemă de neîncredere a publicului în presă. Publicul are percepția că ziarele sunt produse care nu oferă nimic.
Noi suntem într-un proces continuu de regândire a conceptului editorial. Trebuie să ai lucruri exclusive ca să poți vinde un ziar.
Sper că îmi voi putea mări numărul de jurnaliști. Avem în vedere angajări, mai ales că noul Cod al muncii ne ajută. Nu acum, dar avem în vedere acest lucru.
Citește și:
"

Niciun comentariu: