duminică, 6 februarie 2011

”În derivă” are la bază un serial israelian


”În derivă”, un serial pe drumul cel bun: "

Nu știu câți dintre voi ați avut ocazia să urmăriți ”În derivă”, primul serial românesc realizat de HBO. O surpriză plăcută printre producțiile românești ce au ca scop discriminarea pozitivă a ţiganilor, promovarea mârlăniei și transformarea unor actori mari în bulibașe sau a pornografiei difuzate în epidoade, pe care doar copiii sub 12 ani nu le puteau urmări fără acordul părinților.

Să fi fost oare atribuirea rolului principal lui Marcel Iureș baza succesului filmului? N-aș putea spune, însă subiectul în sine este darnic. Cred că fiecare dintre noi ne-am gândit cel puțin o dată cum ar decurge o ședință la psiholog, ce ne-ar putea întreba, reacțiile specialistului sau rezultatul unei astfel de terapii. Poate pentru că mersul la psiholog, subiect tabu în România fiind asociat cu nebunia, a dat șanse de succes serialului. Am urmărit aproape seară de seară ședințele de terapie ale pacienților doctorului Andrei Poenaru (rol jucat impecabil de Marcel Iureș), construite atât de bine de către regizorul filmului. Personajele, coloana sonoră, trailer-ul filmului, pentru toate am cuvinte la superlativ. Sunt un simplu telespectator, fără pregătire cinematografică, dar salut o astfel de producție care este complet ruptă de realitatea producțiilor de televiziune made in Romania.

Scenariul nu este unul original, ci are la bază un serial israelian ”Be Tipul”, multi-premiat de Academia Israeliană de Televiziune. În 2007, drepturile au fost cumpărate de HBO care a produs ulterior ”In Treatment”, serial care a avut parte de cronici la superlativ, actorul principal – Gabriel Byrne-primind și Globul de Aur pentru cel mai bun actor în rol principal.

Personal, consider că nu doar scenariul și interpretarea au fost desăvârșite, ci însăși modul de promovare a fost unic. Se vede că nu a fost o producție făcută pe bandă rulantă, ci una gândită cap-coadă. Într-o seară, conduceam pe bulevardul Ștefan cel Mare și am văzut un mash atârnând pe un bloc, mai bine spus stând să cadă. Era o reclamă la ”În derivă”. Primul instinct a fost să fac o poză, să anunț autoritățile, gândindu-mă că măgăoaia de mash ar putea pica în capul cuiva și s-ar lăsa cu un accident teribil. Ai naibii, alţi români care fac lucrul de mântuială! Ulterior am aflat că poziționarea mashului face parte din strategia de promovare a filmului. Una foate bună, aș zice! Se pare că n-am fost prima care a căzut în capcana publicității. Soția actorului Marcel Iureș l-a sunat pe acesta să-l anunțe că un panou cu reclama la film plutește în Dâmbovița. Agenția de publicitate care s-a ocupat de această reclamă neconvențională este Propaganda, care a arătat că, dacă se vrea calitate, se poate oferi (cu siguranță și clienții au cerut calitate). ”Demersul nostru s-a împărțit astfel în doua: o etapă de teasing și campania propriu-zisă. Teasing-ul trebuia să facă oamenii mai permeabili la subiect și să facă ulterior legătura cu serialul, iar campania propriu-zisă să anunțe lansarea serialului”, a declarat Simina Leotescu, directorul de strategie al agenției. Pentru teasing s-a realizat un chestionar psihologic pe care oricine l-a putut complete pe siteul www.drpoenaru.ro, astfel încât organizatorii să poată obțină la final profilul psihologic al ”românului perfect echilibrat”. Chestionarul a fost elaborat cu ajutorul unui psiholog, fiind completat de peste 38.000 de persoane.

Regia serialului ”În derivă” este semnată de Adrian Sitaru şi Titus Muntean, iar producţia a fost asigurată de compania Film Factor. Producător general din partea HBO Central Europe este Marc Lorber, iar producători executivi sunt Aurelian Nica şi Andrei Creţulescu.

Ce mi-a plăcut la ”În derivă” a fost documentarea. S-a văzut mâna psihologului în cum erau puse problemele și că echipa nu a realizat un serial pe genunchi.

Maria Dumitran

"

Niciun comentariu: