Publicitatea, o industrie care strânge anual miliarde de dolari, funcţionează ca un liant în economia consumeristă. În contextul diversificării produselor şi al sumelor uriaşe investite în promovarea lor, agenţiile de publicitate sunt în căutarea continuă a unei reţete reuşite de vânzări. Un concept, o imagine, un personaj sau chiar un cuvânt pot transforma un produs anonim într-o mină de aur pentru producători.
Care au fost reclamele care au adus profituri uriaşe? Ce personaje din reclame v-au rămas în minte? Verticalnews continuă campania despre publicitate cu prezentarea unor superlative: cine promovează cel mai scump pentru a câştiga cel mai mult cu cele mai bune reclame.
Super Bowl, finala campionatului de fotbal american, este recunoscut drept evenimentul sportiv care atrage cei mai mulţi bani din publicitate. Preţul unei reclame de 30 de secunde a fost, în cadrul meciului jucat în acest an (în urmă cu doar câteva zile), nu mai puţin de trei milioane de dolari.
Compania de automobile Chrysler a difuzat un spot de două minute – cel mai lung din istoria Super Bowlului şi, în consecinţă, cel mai scump. Cu toate acestea, reclama cu raperul Eminem în rolul principal nu a rupt gura târgului, susţin jurnaliştii americani de la USA Today, care au poziţionat-o abia pe locul 44 în topul celor mai bune spoturi publicitare din istoria finalelor NFL. Puteţi vedea reclama AICI.
Cea mai influentă reclamă difuzată în pauzele publicitare din cadrul Super Bowlului a fost cea realizată de regizorul Ridley Scott (“Alien”, “Gladiatorul” sau “Hannibal”), în 1984, pentru Apple. Spotul publicitar a costat peste un milion şi jumătate de dolari, a fost difuzat o singură dată şi, deşi nu arată niciun calculator, a avut un impact extraordinar. În ziua următoatoare, mii de americani au cumpărat calculatoare produse de compania Apple, care până atunci stătea în umbra gigantului IBM.
Cele mai eficiente sloganuri publicitare
În urma campaniilor publicitare strălucite, compania DeBeers, specializată în bijuterii, a reuşit ceva extraordinar. Mai mult chiar, a creat o legendă. A convins generaţii întregi de bărbaţi şi femei că simbolul veritabil al declarării dragostei eterne şi al cererii în căsătorie este inelul cu diamant.
Înaintea lansării sloganului “A Diamond is Forever” (“Un diamant este pentru totdeauna”), în 1948, inelele cu diamant nu erau sinonime cu logodna. DeBeers a realizat însă cea mai eficientă serie de reclame a secolului al XX-lea, unind pentru totdeauna diamantele şi romantismul.
Compania germană de automobile Volkswagen a dat şi ea lovitura cu sloganul “Think Small” (“Gândeşte mărunt”). Lansată în Stele Unite (1959), într-o vreme în care constructorii americani făceau maşini puternice, uriaşe şi foarte elegante, campania VW scotea în evidenţă, prin auto-ironie, “defectele” autoturismelor germane. A fost primul mesaj care îi făcea pe clienţi să râdă cu adevărat, iar succesul Volkswagen în America de Nord se datorează în principal acestui slogan simplu.
Avis - închirieri de maşini – a urmat exemplul nemţilor, concentrându-şi campania publicitară asupra faptului că era a doua cea mai mare companie de pe piaţă. “Suntem doar pe locul doi“, spuneau reclamele acestei companii, de aceea “nu ne permitem să nu fim amabili” şi “Ne străduim mai mult“.
În urmă cu nici trei decenii, Absolut era doar o marcă de votcă. Campaniile publicitare inteligente şi simple, bazate doar pe forma distinctivă a sticlei de votcă şi pe jocuri de cuvinte construite în jurul numelui mărcii, au distanţat Absolut de restul producătorilor ai băuturii alcoolice. Absolut a devenit prima votcă de calitate, iar, în prezent, piaţa pe care a fondat-o valorează miliarde de dolari.
Moş Crăciun şi Marlboro Man, unelte iscusite de publicitate
Ştim cu toţii deja că… Moş Craciun nu a arătat întotdeauna ca Moş Craciun. Pentru cei care nu ştiau, ne cerem scuze. Moş Craciun nu a arătat întotdeauna ca Moş Craciun! El a căpătat o nouă înfăţişare şi, de fapt, o întreagă identitate în anul 1931. Cu ajutorul celor de la Coca-Cola. Grăsuţ, vesel şi generos, cu barbă albă şi îmbrăcat în haine roşii, Moşul era cu totul diferit faţă de felul în care era reprezentat până atunci. Transformarea a fost o mişcare inteligentă menită să atragă clienţii din lumea băuturilor răcoritoare. Coca-Cola a reuşit însă mai mult- a acaparat o sărbătoare religioasă, a lansat o industrie a cadourilor, care aveau acum un ambassador haios şi a schimbat iremediabil imaginea oamenilor despre Moş Craciun.
Un alt personaj faimos în lumea întreagă este Ronald McDonald. Apărut pentru prima oară în 1967, Ronald este un clovn care provine din lumea fantastică McDonaldland. Lanţul de restaurante fast-food a folosit intens imaginea personajului, însă nu doar în scopuri comerciale. Există numeroase locuinţe Ronald McDonald, unde părinţii copiilor bolnavi şi internaţi în spitale se pot odihni peste noapte.
Nu putem să nu îl amintim aici şi pe legendarul Marlboro Man. Creat de genialul Leo Burnett, acest cowboy fumător a transformat Marlboro (care era o marcă de ţigări adresată mai ales femeilor) într-un accesoriu ultra-masculin.
Campania publicitară a fost extrem de productivă – în doar doi ani de la lansare, vânzările Marlboro crescuseră cu 300%. Personajul este puternic, încrezător şi sexy. Nu vorbeşte niciodată, iar siguranţa de care dă dovadă a fost lovitura de geniu dată de Marlboro pe o piaţă a tutunului care pierdea tot mai mulţi clienţi din cauza dezvăluirilor din acea vreme despre riscurile fumatului.
Paradoxal, unul dintre actorii care l-a întruchipat pe Marlboro Man a murit de cancer pulmonar, iar un altul a dat compania Phillip Morris în judecată. Ţigările Marlboro sunt cunoscute astăzi şi sub numele popular de “ucigaşele de cowboy”.
Dorel, emblema românească
Şi publicitatea românească a reuşit să creeze câteva personaje memorabile. Deşi la o scară mult mai mică, “Zânul” din reclamele la Banca Transilvania, “Omul cu cravată roşie” de la BCR, Paul şi Cristina din spoturile Vodafone au atras atenţia consumatorilor.
Însă cel mai uşor de recunoscut personaj rămâne muncitorul Dorel: consumator al coniacului Unirea şi eterna ţintă a glumelor colegilor de şantier. Prins între umor şi tragic, în situaţii pur româneşti, Dorel este atât victima ţării în care trăieşte, cât şi eroul fără glorie al vremurilor noastre. (Cunoscut personajul prin repetare obsesivă, imorală reclama)
Ovidiu Adam
Cristina Nenu
Campanie VerticalNews:
- Publicitatea din România, în criză de bani şi de idei
- Interviu cu Bogdan Naumovici: Reclamele sunt făcute “de struţi specialişti în foraje de mare adâncime”
- Cele mai bune reclame: nebuni în căutare de promoţii, Nicolae Ceauşescu şi laser, frate!
- Cele mai proaste reclame: cerbul care cântă, farmacia inimii bolnave şi puiul care nu vrea să zboare
- Reclama la Salamul Săsesc. Cum să câştigi faimă, dar să pierzi bani
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu