În acest episod al campaniei Verticalnews despre reclamele TV, vom arunca o privire asupra celor mai neinspirate spoturi din publicitatea românească. “Nu citesc reclamele. Dacă aş face-o, mi-aş petrece toată viaţa dorindu-mi lucruri“, scria Franz Kafka în urmă cu aproape un secol. Cu siguranţă, autorul praghez şi-ar fi schimbat părerea dacă ar fi văzut câteva din campaniile publicitare realizate în ţara noastră în ultimul deceniu.
Care sunt cele mai proaste reclame româneşti?
“Vreau să trăiesc mai mult”, ne cântă fostul plutonier Căpşună (Sebastian Papaiani) în cea mai enervantă reclamă românească din ultimii ani – poate din toate timpurile! -, cea pentru lanţul de farmacii Catena. În spotul publicitar mai apar Stela Popescu, care vrea “o doză de ceva”, Nico (solicitanta unei “tablete de iubire”) şi o fetiţă care nu îşi doreşte să mai strănute. Reclama pentru “farmacia inimii” a “îmbolnăvit” mulţi români. Aproape 3.000 dintre ei susţin pe Facebook oprirea difuzării reclamei în mijloacele de transport în comun (RATB).
Mai mult, potrivit codului audiovizualului, este interzisă publicitatea pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private (potrivit articolului 158) şi difuzarea de publicitate pentru produse medicamentoase şi tratamente medicale, prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente (articolul 144).
Rămânem în domeniul publicităţii medicale, sectorul…de groază. Reclama “Tranzactiv” despre femeia care nu face nimic toată ziua, în afară de a “pierde timp la toaletă”, a trezit dezgustul şi în cei mai insensibili dintre români.
Cosmote v-a îndeamnat să vă reîncărcaţi cartela pentru a o suna pe Mirela (oricine ar fi ea). Flanco şi-a speriat clienţii cu instalatori ascunşi în cutii, în timp ce Transavia s-a făcut remarcată prin sloganul “Zboară puiule, zboară!”. Reclama la carnea de pui a făcut oarece vâlvă, mai ales cu cadrul puiului congelat care se izbeşte de asfalt. Nu ştim încă la ce s-au gândit realizatorii spotului, însă atât timp cât Transavia nu comercializează carne de pasăre Phoenix, puiul nu va zbura niciodată.
Dacă s-ar realiza un top al celor mai înspaimântătoare personaje din reclamele româneşti, cerbul Cornel s-ar clasa fără emoţii pe prima poziţie. Acest rumegător, care bea expresso fără cofeină, râde la glume despre vânat şi cântă mai bine decât Ştefan Bănică Junior, a devenit imaginea berii Ciucaş, cu toate s-ar potrivi mai bine în peisajul unei campanii dedicate drogurilor legale.
Inevitabil, din selecţia noastră nu puteau lipsi reclamele pentru detergenţi. Magda Catone a realizat 20 de spoturi pentru Bonux în ultimul deceniu. Cu 19 prea multe dacă ne întrebaţi pe noi, toate reclamele transmiţând, cu o încăpăţânare ireproşabilă, acelaşi lucru: detergentul curăţă petele şi miroase atât de bine încât nu-ţi vine să crezi! Dero a încercat să iasă din rutină şi a realizat o combinaţie extremă între produsul de curăţare al hainelor şi “cristalele de culoarea zodiei tale”, la scurt timp după ce dedicase câteva spoturi “celor mai frecvente 99 de pete”, care au fost însă mult peste media reclamelor despre “albul” rufelor.
Spoturile publicitare difuzate de postul OTV au făcut de multe ori ocolul internetului. Printre cele mai “remarcabile” astfel de producţii se numără şi seria realizată chiar de Dan Diaconescu şi câţiva invitaţi surpriză pentru brânzeturile Del. Cât despre clipul de mai jos, nu ştim nici astăzi ce să credem.
Ovidiu Adam
Campanie Verticalnews:
"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu